مقالات

انتخاب کفش کوهنوردی ( ۱ )

انتخاب کفش کوهنوردی ( ۱ ) 

انتخاب کفش کوهنوردی ( ۱ ) شما احتمالاً مهم‌ترین تجهیزاتی است که می‌خرید. انتخاب درست بستگی به این دارد که شما آن را برای چه می خواهید. کفش‌های سبک وزن برای بسیاری از فعالیت‌ها، مانند راهپیمایی‌ها، پیاده‌روی سریع و پیاده‌روی‌های آسان روز ایده‌آل هستند. با این حال، هنگام حمل بسته‌ای سنگین‌تر در زمین‌های ناهموار و ناهموار، پوشیدن چیزی که پشتیبانی بیشتری می‌کند، منطقی است، مانند چکمه‌های برش متوسط یا بلند. عملکرد در زمین های فنی نیز چیزی است که باید در نظر گرفت، به خصوص اگر قصد دارید از طریق فراتا صعود کنید. در کوهستان، چکمه یا کفشی می خواهید که برای مسافت های طولانی راحت باشد و از پاهای شما محافظت کند. آنها باید بادوام، ضد آب و همچنین سبک وزن باشند. به طور کلی، توصیه می کنیم سبک ترین و راحت ترین کفشی را که می توانید با پشتیبانی و ثبات لازم برای سبک پیاده روی یا کوه نوردی و زمینی که در نظر دارید انتخاب کنید. مهمتر از همه، هر گزینه ای که انتخاب می کنید، کفش شما باید کاملا متناسب باشد.

2. چرا کفش های پیاده روی بپوشیم؟

سطح تناسب اندام و تجربه پیاده روی خود را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که مچ پا و پاهای شما چقدر قوی هستند. ثبات مچ پا و حمایت از پا چقدر برای شما مهم است؟ نگران پیچ خوردن مچ پا یا آسیب قبلی هستید؟ سپس به دنبال یک بوت پایدارتر و حمایت کننده باشید. چکمه های کوهنوردی از پا و مچ پا در مسیرهای ناهموار و صخره ای محافظت بهتری می کنند. آنها تمایل به برش میانی یا بلند دارند و اغلب کفی سفت تری دارند (نباید با کف پا اشتباه گرفته شود). رویه های بالاتر همچنین به خشک نگه داشتن پاهای شما در گل و لای، باران یا گل و لای کمک می کنند و عمدتاً کفی های ضخیم تر و محافظ بیشتری دارند که از احساس سنگ در زیر پا جلوگیری می کند.

 انتخاب کفش کوهنوردی

ناسب خوب احتمالاً مهمترین ویژگی هر کفش کوهنوردی است

3. آیا پشتیبانی بیشتر می خواهید یا انعطاف پذیری بیشتری؟

چکمه های کوهنوردی چرمی مدرن با چکمه های قدیمی بزرگ و سنگینی که نسل های قبلی کوهنوردان می پوشیدند بسیار فاصله دارد. آنها سطوح مشابهی از محافظت و پایداری را ارائه می دهند، اما با تناسب دقیق تر و راحت تر و انعطاف پذیری بیشتر – و همگی با وزن بسیار کمتر. بسیاری از چکمه‌های کوهنوردی ما دارای یقه فلکس هستند که دامنه حرکتی و راحتی مچ پا را افزایش می‌دهد و پشتیبانی بیشتری را در هنگام فرود ارائه می‌دهد.

 

4. اجزای مختلف یک کفش کوهنوردی چیست؟

برای درک تفاوت‌های بین مدل‌های کوهنوردی و پیاده‌روی، لازم است کمی در مورد اجزای مورد استفاده در ساخت آن‌ها بدانید.

رویه: قسمتی از کفش است که کناره ها و سطح بالایی پا از جمله انگشتان پا و پاشنه پا را می پوشاند. ما رویه‌های خود را از چرم نابوک و جیر با کیفیت بالا و پارچه‌های مصنوعی سبک و بسیار مقاوم در برابر سایش می‌سازیم.

 

تقویت: مواد اضافی به رویه اضافه می شود تا به مقاومت در برابر استرس در هنگام استفاده و حفظ تناسب کمک کند. همه کفش‌های Salewa Alpine Trekking با سیستم علامت تجاری 3F طراحی شده‌اند که برای انعطاف‌پذیری و پشتیبانی بهتر، ناحیه کف پا را با کف و پاشنه متصل می‌کند. ما همچنین از شبکه EXA Shell برای بسته بندی قسمت بالایی پا و محافظت در برابر سایش استفاده می کنیم.

رند: رند نواری از چرم لاستیکی یا روکش شده با PU است که قسمت پایینی رویه را از سنگ و سنگ محافظت می کند.

 انتخاب کفش کوهنوردی

ناسب خوب احتمالاً مهمترین ویژگی هر کفش کوهنوردی است

آخرین: همه کفش‌های باکیفیت حول یک «آخر» ساخته می‌شوند – مدلی از پا. سپس کفش “دوام” می یابد، یعنی در اطراف آن شکل می گیرد و ساخته می شود. این همان چیزی است که به یک بوت یا کفش تناسب و ویژگی های متمایز آن را می دهد. لست ها برای فعالیت های خاص برای مردان و زنان طراحی شده اند. به طور طبیعی، برای ساخت مدل‌های پیاده‌روی زنانه، مدل‌های مخصوص زنان نیز وجود دارد.

کفی: کفی (نباید با کفی اشتباه گرفته شود) یک لایه پنهان در داخل کفش بالای قسمت میانی و زیره است. این سنگ بنای ساخت کفش است و به اندازه و شکل پایین کفشی است که رویه آن در طول فرآیند ساخت و ساز روی آن شکل می گیرد.

زیره میانی: زیره میانی جزء واحد کفی بین زیره و رویه است. بالشتک را فراهم می کند و شوک را جذب می کند. همراه با کفی، سفتی را نیز تعیین می کند. کفش‌های سفت ممکن است خبر بدی به نظر برسند، اما راحتی و ثبات بیشتری را در طول مسیرهای طولانی در زمین‌های صخره‌ای، ناهموار و دقت بهتری در هنگام صعود به ارمغان می‌آورند.
کفی های میانی از نایلون یا EVA (اتیلن وینیل استات) ساخته می شوند. نایلون به طور کلی محکم تر و بادوام تر است بنابراین برای استفاده طولانی مدت در کوه ایده آل است. EVA کمی سبک تر است و بالشتک بیشتری را ارائه می دهد. برخی از مدل‌های کوهنوردی آلپاین دارای کفه‌های میانی اختصاصی هستند که با شکل ارگونومیک، بالشتک ماندگار و جذب ضربه عالی برای زمین‌های شیب‌دار ساخته شده‌اند.

زیره: قسمت بیرونی یونیت کفی است که با زمین تماس پیدا می کند. به ته کفش چسبانده شده است. طراحی روی کفه (الگوی آج) نقش مهمی دارد. زیره های کفش Alpine Trekking ما توسط متخصصان برجسته فناوری Vibram® و Pomoca ساخته شده است. ما فقط از ترکیبات لاستیکی با کیفیت بالا استفاده می کنیم. طرح‌های آج آن‌ها دارای شیارها، تیغه‌ها و گیره‌هایی است که برای ایجاد چسبندگی خوب بر روی سنگ و سنگ و کشش مطلوب روی گل و چمن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

ما این راهنما را نوشتیم تا به شما در انتخاب نوع کفش و کفش کوهنوردی مناسب برای نیازهای خاص خود کمک کنید. پس از خواندن این راهنما، بسیار بهتر خواهید بود تا خود را در وفور مدل‌ها، طرح‌ها و مواد ارائه شده در بازار کفش‌های پیاده‌روی راهنمایی کنید.

چه برای یک پیاده روی آسان یک روزه یا یک سفر طولانی کوله پشتی بروید، کفش پیاده روی کاربردی، راحت و قابل اعتماد ضروری است. چکمه های کاربردی آنقدر خوب هستند که عملکرد آن را احساس نمی کنید. مواد فنی، اجزاء و طرح ها برای عملکرد از اهمیت حیاتی برخوردار هستند.

مهم ترین ویژگی هایی که در انتخاب کفش های کوهنوردی باید به آن توجه کنید چیست؟ تناسب خوب احتمالاً مهمترین ویژگی هر کفش کوهنوردی است – چکمه های شما فقط باید متناسب با پای شما باشند. صرف نظر از اینکه چقدر روی کاغذ ممکن است کارایی داشته باشد، چکمه مناسب یا نامناسب می تواند کل تجربه شما را ایجاد کند یا خراب کند. ویژگی های اصلی چکمه ها و کفش های پیاده روی کاربردی عبارتند از راحتی، عملکرد، محافظت، پشتیبانی و جذب ضربه. علاوه بر این، از مهم ترین ویژگی های یک کفش کوهنوردی می توان به کشش خوب، ضربه پذیری، ضد آب بودن، قابلیت تنفس، پشتیبانی خوب از پا و/یا مچ پا، پایداری، وزن سبک و دوام اشاره کرد.

پس از برجسته کردن مواردی که هنگام انتخاب یک جفت کفش کوهنوردی باید به آن توجه کنید، بیایید عمیق‌تر به دنیای کفش‌های پیاده‌روی بپردازیم.

 

 انتخاب کفش کوهنوردی

ناسب خوب احتمالاً مهمترین ویژگی هر کفش کوهنوردی است

انواع کفش پیاده روی
انواع مختلفی از کفش های مناسب برای مسیر وجود دارد. محبوب ترین آنها در میان آنها عبارتند از:

کفش های پیاده روی پابرهنه و مینیمالیستی
صندل پیاده روی
کفش های تریل رانینگ
کفش پیاده روی
کفش های کوهنوردی
چکمه های کوله پشتی و
چکمه های کوهنوردی
هر کدام از آنها بسته به زمین و ویژگی های مسیر، فصل، آب و هوا و دما، مسافت و مدت زمان، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

صندل های کوهنوردی انتخاب خوبی برای سفرهای پیاده روی تابستانی هستند. کفش های تریل رانینگ، کراس ترینرها و مواردی از این دست محبوب هستند و زیر خط برف کاملا مناسب هستند. اما مطمئن شوید که آنها کشش کافی را فراهم می کنند و نیاز به حمایت از مچ پا را در نظر بگیرید، به خصوص اگر بسته سنگین حمل کنید. کفش های پاشنه گیر خوب برای سفر در سراشیبی عالی هستند. دونده های تریل برای برف مناسب نیستند.

اگر قصد دارید از گردنه های مرتفع عبور کنید، چکمه های قابل توجهی برای برف و سرما به همراه داشته باشید وگرنه در خطر سرمازدگی شدید قرار دارید. چکمه‌های پیاده‌روی چرم و پارچه با پاشنه‌های ضربه‌گیر برای تپه‌ها خوب هستند. برای پیاده روی در ارتفاعات، ممکن است دو جفت چکمه، یک جفت سبک و انعطاف پذیر و یک جفت قابل توجه تر برای زمین های ناهموار استفاده کنید. برای جفت قابل توجه، مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن راحت یک جفت جوراب اضافی برای مناطق سرد وجود دارد. در هوای برفی یا مرطوب، به چکمه های ضد آب مناسب نیاز دارید. همچنین ممکن است بخواهید این کفش را در خانه در زمینی مشابه با مکانی که قصد پیاده روی دارید امتحان کنید.

هنگامی که یک کفش مناسب و راحت دارید، راز مراقبت از پا در جوراب است. جوراب‌های پیاده‌روی خوب، پشم و سایر الیاف و نخ‌های پیشرفته را با دقت ترکیب می‌کنند تا عرق را جذب کنند، اصطکاک را کاهش دهند و محافظت بهتری از پاها ایجاد کنند. به این ترتیب از ایجاد تاول، خیساندن و سایر مشکلات و شرایط پوستی جلوگیری می کنند. جوراب های نخی به دلیل برخی از ویژگی های ذاتی پنبه مانند جذب رطوبت بالا و زمان خشک شدن نسبتا طولانی برای پیاده روی و کوله گردی مناسب نیستند.

برای بهترین نتیجه در شرایط سرد، باید جوراب خود را لایه لایه کنید. سیستم جوراب لایه لایه کلاسیک از دو جفت تشکیل شده است. جفت بیرونی، معمولاً ضخیم‌تر و پشمی‌تر برای ایجاد بالش و عایق، باید مرتباً تعویض شود. جوراب‌های مصنوعی به‌عنوان جوراب‌های نازک‌تر که در زیر بیرونی سنگین‌تر پوشیده می‌شوند، رطوبت را از پاها دور می‌کنند و به پاها و جوراب‌های داخلی اجازه می‌دهند در داخل جوراب‌های بیرونی حرکت کنند، استرس را کاهش داده و از ایجاد تاول جلوگیری می‌کنند. در شرایط گرم نیازی به پوشیدن سیستم جوراب نیست – جوراب آستری نازک رطوبت کمتری را جذب می کند، سریعتر خشک می شود و پاهای شما را خنک تر نگه می دارد.

جوراب های شما باید به خوبی بدون پارچه های گشاد جا بیفتند. علاوه بر این، آنها باید با چکمه های شما نیز مناسب باشند. جوراب های ضد آب برای شرایط سرد خوب هستند. از آنها در محیط های گرم استفاده نکنید. در شرایط گرم، جوراب ها پاهای شما را بیش از حد گرم نگه می دارند که منجر به خیس شدن پاها از داخل می شود. به همین دلیل است که شما به جوراب های مناسب برای محیط ها و شرایط گرم نیاز دارید. جفت کافی برای سفر ببرید. اگر با پاهای خود مشکل دارید، حداقل روزی یک بار جوراب ها را عوض کنید، یک جفت را بیرون از بسته نگه دارید. پوشیدن جوراب تمیز نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه به شما کمک می کند تا از مشکلات پوستی (به دلیل کمبود آلودگی و رطوبت) جلوگیری کنید. پیشگیری فعال گزینه بسیار بهتری نسبت به درمان است زیرا آسان تر و کم هزینه تر است زیرا به زمان و تلاش کمتری نیاز دارد.

گترها از پاهای شما در برابر سنگریزه، گل و لای، برف و غیره محافظت می کنند تا وارد چکمه های شما نشوند. گترهای بلند تا روی زانو می‌توانند در مواقعی که هنوز برف در خانه‌های پشتی وجود دارد و وقتی که شلوارک به پا می‌کنید، بسیار مفید باشند. یک مدل نه چندان سنگین با پارچه ضد آب زیر مچ پا و پارچه تنفس پذیر در بالا انتخاب کنید تا خشک و راحت باشید. برای کسانی که حفاظت کامل را ترجیح می دهند، گترهای ناهموار، مقاوم در برابر سایش و کاملا ضد آب وجود دارد که برای پیاده روی در سخت ترین زمین ها مناسب هستند. چنین مدل هایی در بین کوهنوردان و کوهنوردان محبوب هستند. نکته منفی این است که آنها بسیار قابل تنفس نیستند و نیاز به توجه منظم دارند – شما باید سطح مقاومت در برابر آب را بررسی کرده و حفظ کنید. گترهای سبک وزن قابل تنفس و راحت هستند و سطح اولیه ای از محافظت را ارائه می دهند. پوشیدن آنها آسان است و افرادی که سبک سفر می کنند مانند کوهنوردان فوق سبک ترجیح داده می شوند.

ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *