مقالات

بهترین مارک و برند کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی

انتخاب کفش کوهنوردی ( ۴ )

بهترین مارک و برند کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی

بهترین مارک و برند کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی برای رفتن به کوهنوردی داشتن کفش و کاپشن مناسب الزامی است. کاپشن و کفش کوهنوردی به واسطه ویژگی تنفس پذیری و ضدآب، متناسب با فعالیت کوهنوردی بوده و به تهویه و گردش هوای درون لباس کمک می کنند. همین امر از تعریق در هنگام کوهنوردی جلوگیری می کند. در این مقاله ضمن معرفی کفش اسکچرز به ویژگی ویژگی مارک ها و برندهای کفش و کاپشن کوهنوردی مردانه و زنانه ضد آب می پردازیم.

ویژگی کلی

امروزه بهترین مارک و برند کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی مردانه و زنانه ضد آب ممکن است با استفاده از فناوری‌ های مختلف تولید شده باشند. صرف نظر از نام تجاری، تمام پارچه های ضد آب برای انجام دو کار طراحی شده اند؛

  • برای جلوگیری از نفوذ باران به بدن و لایه های داخلی کفش و کاپشن؛
  • دور نگه داشتن عرق از بدن و حفظ دمای بدن در حد مطلوب.

فناوری ضدآب/تنفس پذیری که با معرفی اولین کاپشن با استفاده از فناوری GORE-TEX® در سال 1978 پدیدار گردید، در طول سال ها تکامل یافته و بسیار پیچیده تر شده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر اینکه چگونه کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی شما را خشک نگه می دارند و برندها چگونه این فناوری را در تجهیزات کوهنوردی خود آزمایش و استفاده می کنند.

برای چه چیزی خوب هستند؟

بهترین مارک و برند کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب فواید و ویژگی های بسیاری دارند که در زیر به آنها می پردازیم.
باران را دور نگه می دارد
کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب با استفاده از غشاء یا پوششی ساخته می شوند که به عنوان مانعی عمل می نماید که باران نتواند به آنها نفوذ کند. سطح بیرونی اکثر این لباس‌ های ضدآب با یک پوشش ضد آب بادوام (DWR) پوشیده می‌ شود که از خیس شدن این سطح توسط قطرات باران و به خطر افتادن قابلیت تنفس غشاء یا پوشش زیرین جلوگیری می ‌کند.

شما را در لباس خشک نگه می دارد

همان غشاء یا پوششی که باران را دور نگه می دارد، عرق تبخیر شده را از بین می برد و به دفع آن کمک می کند. این ویژگی کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی بسیار مهم است. زیرا اگر نتوانید بخار عرق خود را خارج نمایید، دچار تعریق می شوید.

10 مارک معروف کفش کوهنوردی خارجی و داخلی

10 مارک معروف کفش کوهنوردی خارجی و داخلی

محافظت در برابر باد

کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی از شما در برابر باد محافظت می کند. محصولی که تست ضد آب را گذرانده باشد تقریباً تست ضد باد را نیز پشت سر می گذارد. هنگام ساخت لباس ضد آب و باد، یکی از دو ساختار زیر استفاده می شود؛

غشاها

غشاء، یک لایه بسیار نازک است که به پشت پارچه بیرونی متصل می شود. برای توضیح نازکی آن باید گفت که ضخامت موهای یک فرد متوسط حدود 100 میکرون بوده؛ در حالی که ضخامت متوسط یک غشاء کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی حدود 30 میکرون است. غشاهای نازک تر مقاومت بیشتری در برابر آب ایجاد می کنند؛ اما ممکن است با استفاده طولانی مدت باعث کاهش تنفس شوند.

پوشش ها

ساده ترین راه برای تولید کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب، پوشش است. یک پوشش مایع به پشت پارچه بیرونی اعمال می شود. این پوشش مایع سپس خشک شده و ضد آب و قابل تنفس می گردد. هر چه تعداد لایه ها بیشتر باشد، سطح عایق رطوبتی بالاتر است؛ اما قابلیت تنفس با هر لایه کاهش می یابد.
سازه های پارچه ای کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب
از آنجایی که غشاها و پوشش‌ ها بسیار نازک هستند، به محافظت بیشتری در برابر سایش و آلودگی نیاز دارند. پارچه های ضد آب کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی صرف نظر از غشایی یا روکش بودن، با استفاده از 3 روش مختلف تولید می شوند. این روش ها به شرح زیر است؛

  • الف- پارچه های 2 لایه

این نوع کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی با ساختار پارچه ای 2 لایه، یک غشای ضد آب / تنفسی به قسمت زیرین پارچه بیرونی متصل می شود. پوشش از غشای داخلی محافظت می کند.

ب- پارچه های 3 لایه

ساختار 3 لایه ای که بر روی بهترین و اغلب گران تر مارک ها و برندهای کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی یافت می شود مشابه ساختار 2 لایه بوده و با غشای ضد آب/ تنفس که به قسمت زیرین پارچه بیرونی چسبانده شده است. با این حال، لایه دیگری از پارچه برای محافظت از غشای داخلی به غشاء وصل شده است. در حالی که این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، یک محصول 3 لایه را بسیار سبک تر از یک محصول 2 لایه می کند؛ زیرا وزن آستر را شامل نمی شود.

ج- پارچه های 2.5 لایه

این ساختار با یک پوشش ضد آب/ تنفسی در قسمت زیرین پارچه پوسته بیرونی کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی شروع می شود و سپس یک پوشش محافظ نازک (نیم لایه) برای محافظت از این پوشش اضافه می کند. معمولاً نسبت به ژاکت 2 یا 3 لایه تنفس کمتری داشته؛ اما هزینه کمتری نیز دارد. برخی از محصولات فوق سبک نیز ممکن است ساختاری 2.5 لایه داشته باشند؛ زیرا نیازی به پارچه داخلی نیست.
توجه داشته باشید که فناوری های پارچه ضد آب/ تنفسی از روش های مختلفی استفاده می کنند. به عنوان مثال، همه پارچه های GORE-TEX® دارای ساختار 3 لایه نیستند. مارک ها و برندها با توجه به کاربرد مورد نظر محصول مناسب ترین روش را انتخاب می کنند. باید اضافه کرد که برخی از برندها فاش نمی کنند که فناوری آنها دارای ساختار 2، 3 یا 2.5 لایه است.

چگونه کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب به شما کمک می کنند تا خشک بمانید؟

نکته کلیدی در مورد اینکه چگونه غشاها و پوشش ها می توانند هم ضد آب و هم قابل تنفس باشند این است که آب به شکل قطرات باران هزاران بار بزرگ تر از آب به شکل بخار عرق است. ریز منافذ در غشاء یا آستر کاپشن کوهنوردی شما به اندازه کافی بزرگ است تا بخار عرق خارج شود؛ اما به اندازه کافی کوچک بوده تا آب باران از آن عبور کند.
وقتی عرق می کنید، هوای داخل کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی گرم تر و مرطوب تر از هوای بیرون کت می شود. هر ماده ای در طبیعت تمایل به تعادل دارد. بنابراین هوای گرم و مرطوب داخل لباس شما می خواهد به هوای سرد و خشک بیرون برسد. به عبارت دیگر، هوای مرطوب و گرمی که در داخل لباس شما تشکیل می‌ شود، از ریز منافذ عبور کرده و با هوای سرد بیرون ترکیب شده و فضای جادارتری در داخل ژاکت شما ایجاد می‌ کند.

دما و رطوبت چگونه بر تنفس تأثیر می گذارد؟

همیشه مارک ها و برندها در حال بهبود عملکرد فناوری‌های ضدآب/تنفسی اختصاصی محصولات خود هستند. بنابراین کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی امروزی بهتر از لباس‌های نسل اول هستند. با این حال، شایان ذکر است که صرف نظر از فناوری ضدآب/تنفسی، فردی که زیاد عرق می‌کند می ‌تواند گرما و رطوبتی بیش از توانایی لباس برای تنفس ایجاد کند. بنابراین، هر محصول تکنولوژی محدودیتی دارد و ممکن است شرایط یا محیط هایی وجود داشته باشد که از این حد فراتر رود.

فناوری دافع بادوام آب (DWR) چیست؟

کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد آب دارای یک پوشش ضد آب بادوام (DWR) در قسمت بیرونی هستند. این پوشش های ضد آب عملکردهای مهمی دارند؛
پوشش DWR از اشباع شدن پارچه بیرونی جلوگیری می کند. این کار را با اجازه دادن به آب برای تشکیل قطرات روی پارچه بیرونی کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی انجام می دهد. سپس آبی که به صورت قطره در می آید از روی محصول گذشته و آب به داخل لباس نفوذ نمی کند.
پوشش DWR برای حفظ تنفس بسیار مهم است. اگر روکش DWR از بین برود، پارچه بیرونی کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی می تواند آب را جذب کند. پوشش یا غشای زیر پارچه بیرونی مانع از نفوذ آب به عمق می شود؛ اما این پارچه بیرونی مرطوب اکنون به یک مانع آبی تبدیل شده است که تنفس را مختل می کند. یک پارچه خیس احساس سردی در کاربر می کند. این امر به اشتباه توسط مردم به عنوان رطوبت درک شده و باعث می شود باور کنند لباس هایشان ضد آب نیست.

خرید انواع کاپشن و کفش کوهنوردی با بهترین قیمت

خرید انواع کاپشن و کفش کوهنوردی با بهترین قیمت

چگونه DWR دافع آب بادوام کار می کند؟

کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی با فناوری DWR دارای سطوح میکروسکوپی در سطح بیرونی خود هستند. این سطح متراکم و نوک تیز اجازه نمی دهد آبی که روی محصول می آید به پارچه نفوذ کند و باعث می شود که آب به صورت قطره درآید و روی لباس جاری گردد.
حتی اگر کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی شما دارای فناوری DWR در سطح بیرونی خود باشد، این کار برای همیشه دوام نخواهد داشت. با گذشت زمان، عملکرد ساختار DWR به دلیل کثیفی، چربی و سایش کاهش می یابد. این خرابی باعث می شود که قطرات آب به مرور زمان صاف شده و به پارچه بیرونی نفوذ کند. وقتی متوجه شدید که عملکرد DWR لباس شما رو به کاهش است، باید آن را سرویس نمایید.

چگونه DWR را نگهداری کنیم؟

تمیز کردن- بسیار مهم است که با رعایت اطلاعات مربوط به نحوه شست و شوی کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی از شر کثیفی و چربی روی آن خلاص شوید تا خاصیت ضد آب بودن آن را بازیابید.
اعمال گرما- بعد از شستن کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی، اعمال گرما گام بسیار مهمی در بازگرداندن آب گریزی آن است. معمولاً کافی است لباس خود را تا 15 دقیقه در خشک کن با دمای کم یا متوسط قرار دهید. (دستورالعمل های سازنده را برای استفاده از خشک کن و اتو بخار دنبال کنید).

تست ضد آب روی پارچه

همیشه کاربران می پرسند که کدام محصول قابلیت بهترین ضد آب یا قابلیت تنفس را دارد. همه برندها به طور گسترده پارچه های ضد آب/ تنفسی خود را آزمایش می کنند؛ اما نمی توان در مورد اینکه کدام مارک بهتر است، به نتیجه قطعی رسید. زیرا استانداردهای تست مورد توافق برندها نیست و هیچ آزمایشگاه آزمایش مستقلی وجود ندارد.
روش های آزمایشگاهی مقاومت در برابر آب با ستون آب یا تست فشار هیدرواستاتیک استاندارد می گردند. نتایج معمولاً بر حسب میلی متر یا پوند بر اینچ مربع (psi) بیان می شوند. هر پارچه زمانی که به سطح خاصی از ضد آب برسد «ضد آب» در نظر گرفته می شود. با این حال، برندهای تولیدکننده کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی در مورد این آزمایش ها و نتایجی که پارچه را کاملا ضد آب می کند، متفق نیستند. اگرچه با توجه به شرایط فصلی و جغرافیایی متفاوت است، پارچه هایی با سطح ضد آب 2000 میلی متر و بالاتر معمولا ضد آب نیستند.

تست تنفس پارچه ها

ادعاهای برندهای تولید کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی در مورد تنفس پذیری (که از نظر علمی به عنوان “نفوذپذیری بخار” شناخته می شود) کمتر معنادار است؛ زیرا برندها از یک روش آزمایشی استفاده نکرده و نمی توانند در مورد نتایج روش های آزمایشی مورد استفاده توافق کنند.

تست ضد باد روی پارچه

اکثر برندها پارچه ضد آب را به عنوان ضد باد نیز تبلیغ می کنند. آزمایش مقاومت باد (که از نظر علمی «نفوذپذیری هوا» نامیده می ‌شود) شامل اندازه‌گیری مقدار هوایی (بر حسب فوت مکعب) است که می‌ تواند در یک زمان معین از پارچه عبور کند. برخی از مارک ها این نتیجه را به مایل در ساعت تبدیل کرده و پارچه ای را که جریان هوا را با سرعت 60 مایل در ساعت یا بیشتر مسدود می کند، “ضد باد” در نظر می گیرند. هنگام آزمایش، همیشه معلوم می شود که پارچه ضد آب کاپشن کوهنوردی و کفش کوهنوردی ضد باد نیز هست.

کفش اسکچرز

کفش اسکچرز یک برند آمریکایی بوده که از محبوبیت بالایی برخوردار است. تولید این نوع کفش بیشتر در کشورهای آسیایی مثل ویتنام، اندونزی و چین تولید می گردد که البته همه اورجینال و درجه یک هستند. این کفش های راحتی از همه ی استانداردهای لازم برای قرار گیری راحت تر پا در کفش بهره برده اند.
کفی مموری فوم برای اولین بار در کفی کفش های اسکیچرز مورد استفاده قرار گرفت. این کفی ها قالب پای شما را گرفته؛ به طوری که می توانید در بهترین حالت از کفش اسکچرز خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *