مقالات

جعبه کمک های اولیه کوهنوردی

جعبه کمک های اولیه کوهنوردی

جعبه کمک های اولیه کوهنوردی همان‌طور که پیش‌تر گفتیم اهمیت حضور کیت کمک های اولیه بر هیچ کس پوشیده نیست و به همین علت است که انواع مختلفی از این محصول با کاربری‌های متفاوت طراحی و تولید شده است. به صورتی که درمنزل،  مدرسه، محل کار و حتی اتومبیل شخصی شما باید یک کیف کمک های اولیه حضور داشته باشد. اما شاید حضور جعبه کمک های اولیه کوهنوردی شاید از تمام موقعیت‌های دیگر ضروری‌تر باشد! زیرا خطرات کوهستان بر هیچ کس پوشیده نیست و مصدومیت در این محیط می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد.

جعبه کمک های اولیه کوهنوردی باید به نحوی انتخاب شود که جای کمی را در کوله پشتی شما اشغال کند و در عین حال حجم آن مناسب با تمام تجهیزات مورد نیاز شرایط کوهستان باشد. فکر می‌کنید رعایت این تناسب دشوار است؟ نگران نباشید در این بلاگ با ما همراه باشید تا بهترین کیت کمک های اولیه را جمع آوری کنید.

کیت کمک های اولیه

به چه فاکتور‌هایی در انتخاب جعبه کمک های اولیه کوهنوردی توجه کنیم؟

اما برای جعبه کمک های اولیه کوهنوردی باید به فاکتورهایی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. این عوامل را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

مکان انتخابی

می‌دانید که برای برنامه ریزی کوهنوردی، باید به مکان انتخابی برنامه خود توجه کنید. دقت به انتخاب مکانی که می‌خواهید بروید، در محتویات جعبه کمک های اولیه کوهنوردی بسیار تأثیر‌گذار است. برای مثال قرص‌های ضد‌تهوع که در ارتفاعات به آن نیاز پیدا می‌کنید؛ در زمان‌هایی که به دشت و طبیعت‌گردی‌های کوتاه‌مدت می‌روید ضروری نیستند و در مناطق مرطوب بهتر است است برای امنیت بیشتر اسپری‌های ضد حشره استفاده کنید.

فعالیت‌های سفر

بر ای مثال اگر قصد صخره‌نوردی یا صعود با طناب را دارید حتماً کرم‌های ضد تاول و چندین بانداژ به همراه داشته باشید. اگر پیاده روی و کوهنوردی‌های طولانی‌مدت در برنامه‌های خود دارید؛ این تجهیزات آسایش پاهایتان را نیز فراهم می‌کند.

سابقه بیماری در همراهان

اگر همسفرانتان سابقه بیماری‌های قلبی یا آلرژی دارند، قضیه کمی حساس‌تر است. آن ها باید دارو‌ها و لوازمی به همراه داشته باشند که در مواقع نیاز جانشان را نجات دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر دارو‌هایی مثل قند یا فشار خون استفاده می‌کنید برای روز‌های پیش‌بینی شده و چند روز آتی آن به همراه داشته باشید؛ تا اگر برنامه کوهنوردی شما دستخوش تغییراتی شد، بتوانید بدون هیچ مشکلی آن را پشت سر بگذارید.

چک لیست لوازم مورد نیاز در کیف کمک‌های اولیه

اشاره کردیم که انتخاب محتویات کیت کمک های اولیه وابسته به فاکتور‌هایی است اما چک لیستی از این محتویات را برای شما تهیه کردیم تا در برنامه‌های کوهنوردی هر گزینه ای که نیاز دارید را در بین این موارد انتخاب کنید:

دارو

شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کیف کمکهای اولیه شما را دارو‌ها تشکیل دهند. آن ها می‌توانند در مواقع نیاز تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد مصدوم و خروج او از شرایط اضطراری داشته باشند. البته فراموش نکنید که ترجیحاً این دارو‌ها باید توسط یک پزشک متبحر تجویز شود و حتی‌المکان از خوردن سرخود دارو‌ها جلوگیری کنید. اما به همراه داشتن این دارو‌ها می‌تواند شما را از شرایط دشوار و سخت سلامتی نجات دهد. نمونه‌ای از این قرص‌ها شامل موارد زیر است:

  • انواع قرص‌‌های مسکن مثل استامینوفن، ایبوپروفن و …
  • قرص‌های مربوط به آلرژی مثل آنتی‌هیستامین دوکنژستانت
  • قرص هیوسین ضد اسپاسم عضلات
  • قرص‌های ضد اسهال مانند قرص دیفنوکسیلات
  • قرص سرماخوردگی مثل کلد استاپ یا ادلت کلد
  • قرص ضد‌تهوع مثل متوکلوپرامید یا پلازیل برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه
  • قرص های ضد‌اسید معده برای جلوگیری از ترش کردن مثل فاموتیدین

انواع کرم‌های درمانی

وجود کرم‌هایی چون کرم ضد‌خارش یا کرم‌های ضد حشره می‌تواند یک آسودگی خاطر برای شما به وجود آورد. کرم‌های ضد‌خارش سوزش و التهاب گزش حشرات را بر روی پوستتان از بین می‌برد اما کرم ضد‌حشره از آن هم بهتر عمل می‌کند! در واقع این کرم از گزش حشرات جلوگیری می‌کند و شما را از شر آن‌ها در امان نگه می‌دارد. حضور پماد سوختگی هم می‌تواند بسیار مفید باشد. کافیست این پماد را روی پوست سوخته بمالید تا از التهابات آن جلوگیری کنید.

دستمال مرطوب و بهداشتی

می‌توانید با استفاده از دستمال بهداشتی و مرطوب آلودگی‌ها را از سطح بدن، چشم و زخم‌های مصدوم پاک کنید. پس حضورشان نقش پر رنگی در کیت شما پیدا می‌کند.

دستکش و لوازم ضد عفونی

فرض کنید قصد پانسمان زخم‌های همراه خود را در طبیعت دارید. اما با دست‌های آلوده‌ای که دارید به جای کمک، ظلم بزرگی در حق افراد زخمی می‌کنید! پس اگر آب و صابون در دسترس ندارید با کمک ژل‌های ضدعفونی یادستمال‌های مربوط مختص به این کار، دستانتان را تمیز کنید. توصیه می‌کنیم حتماً دستکش نیز به همراه داشته باشید تا از ورود هر گونه آلودگی به پوست فرد جلوگیری کنید.

یکی از در دسترس‌ترین موارد برای ضد‌عفونی پد الکلی است که این روزها به لطف اپیدمی کرونا همه آشنایی کاملی با آن دارند! پس حتماً به غیر از جعبه کمک‌های اولیه خود، در کیف یا جیبتان تعدادی پد الکلی پیدا می‌شود. البته برای ضد عفونی می‌توانید از بتادین نیز استفاده کنید.

چسب زخم و گاز استریل

بهتر است زخم‌ها را ضد عقونی کنید و سپس محل زخم را بپوشانید تا از آلوده شدن و ایجاد عفونت جلوگیری کنید. برای حل این مسأله بهتر است چسب زخم و گاز استریل به اندازه کافی در کیف کمکهای اولیه خود به همراه داشته باشید. گاز پانسمان یا همان استریل از مهم‌ترین آیتم‌های کیف کمکهای اولیه شماست.

باند‌‌های کشی

می‌توانید از باند‌های کشی برای بستن پاهای پیچ خورده استفاده کنید یا زخم‌های عمیق را محکم ببندید تا از خونریزی آن جلوگیری کنید. بلاگآسیب های کوهنوردی 2 برای کمک به شما در این قسمت می‌تواند بسیار مفید باشد. پس بعد از اتمام این بلاگ، آن را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

انتخاب‌های کامل‌تر

لوازمی دیگری نیز وجود دارند که شاید حضورشان ضروری نباشد اما حضورشان امنیت بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد. از این لوازم لیستی تهیه شده که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  • داروی بتادین و سرم ضد عفونی کننده
  • الکل سفید
  • پنبه
  • محلول محرک تنفسی ( محلول آمونیاک )
  • باند در ابعاد مختلف نواری و سه گوش
  • قیچی، تیغ و پنس
  • ترمومتر (درجه تب)
  • آتل (تخته شکسته بندی در سایز کوچک و بزرگ)
  • صابون آنتی باکتریال و حوله‌ی تمیز
  • کبریت و فندک
  • سرنگ آماده برای تزریق ضروری
  • پماد هایی چون جنتامایسین یا تتراسیکلین
  • کیسه یخ و کیسه آب گرم
  • چراغ قوه و سوت
  • پودر ORS
  • چسب زخم یا چسب لوکوپلاست
  • و….

نکات کلیدی برای نگهداری از کیف کمکهای اولیه

هر گاه وسایل و مواد داخل جعبه کمک های اولیه را مصرف کردید، در اولین فرصت آن‌ها را با نمونه جدید شارژ نمایید.
به تاریخ انقضای دارو های مورد نیازتان توجه داشته باشید. اگر تاریخ آن ها به پایان برسد نه تنها دیگر مفید نخواهند بود؛ بلکه باعث مسمومیتتان نیز خواهند شد. پس تاریخ انقضا ها را چک کنید و در صورت نیاز دارو هایتان را دوباره خریداری کنید.
پیش از شروع برنامه نگاهی به چک لیست محتویات کیف کمکهای اولیه خود بیاندازید تناسب لوازمتان با برنامه پیش رو را بررسی کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *